ALGEMENE VOORWAARDEN “Mojeko BV”
1. Algemeen
1.1. Deze algemene verkoopsvoorwaarden van Mojeko BV, hierna genoemd “Mojeko”, gevestigd te Lakstraat 25 bus 1, BE-2431 Laakdal met BTW nummer BE 0730.578.363, (hierna “Voorwaarden”) zijn van toepassing op alle aanbiedingen, voorstellen, offertes (hierna “Offerte”), bestellingen, overeenkomsten en leveringen m.b.t. de levering van goederen en/of diensten door Mojeko aan haar klant (hierna de “Klant”). Dit zowel voor aanbiedingen, voorstellen, offertes, bestellingen, overeenkomsten en leveringen aan klanten in een B2C context (hierna “Klant-consument”) als klanten in een B2B of B2G context (hierna “Klant-handelaar”).
1.2. Afwijkingen van deze Voorwaarden zijn alleen dan tegenstelbaar aan Mojeko indien Mojeko deze uitdrukkelijk en schriftelijk aanvaard heeft. In dat geval blijven de andere bepalingen van deze Voorwaarden onverkort van toepassing. Aan overeengekomen afwijkingen kan de Klant geen rechten ontlenen voor andere of toekomstige transacties. De toepassing van eventuele algemene voorwaarden van de Klant wordt uitdrukkelijk uitgesloten, tenzij anders schriftelijk overeengekomen.
1.3. Bekendmaking van deze Voorwaarden geschiedt door vermelding door Mojeko. De Klant krijgt ten alle tijden de mogelijkheid de Voorwaarden in te zien, dan wel op internet, dan wel schriftelijk. Bij slecht leesbaar- of onvolledigheid worden deze Voorwaarden op eerste verzoek van de Klant ( via mail [email protected]) nogmaals bezorgd door Mojeko.
1.4. De eventuele vernietigbaarheid of nietigheid van een bepaling van de overeenkomst en/of deze Voorwaarden laat de geldigheid van het overige deel van de overeenkomst/de Voorwaarden onverlet. In plaats van het vernietigde of nietige deel geldt dan als overeengekomen hetgeen op wettelijk toelaatbare wijze het dichtst komt bij hetgeen partijen overeengekomen zouden zijn, indien zij de nietigheid of vernietigbaarheid gekend zouden hebben.
1.5. De Klant kan zijn overeenkomst of een deel ervan niet overdragen aan een derde partij, zonder de uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Mojeko. De Klant blijft ten alle tijden verantwoordelijk voor de betaling van de overgedragen overeenkomst indien de derde partij niet op vervaldag de factuur betaald heeft aan Mojeko.
1.6. Zijn deze voorwaarden opgemaakt of vertaald in een andere taal dan het Nederlands, dan prevaleert steeds de Nederlandse versie.
2. Offertes en bestellingen
2.1. Elke Offerte is vrijblijvend en geldt voor de B2B, B2G of B2C markt, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. Elke Offerte heeft een geldigheidsduur van 30 kalenderdagen na de datum van de Offerte en vervalt automatisch na het verstrijken van deze termijn, tenzij anders gespecifieerd door Mojeko in de Offerte.
2.2. Mojeko heeft op elk moment vóór de aanvaarding van de Offerte door de Klant het recht om fouten in de Offerte recht te zetten of de Offerte in te trekken. Waar wettelijk toegestaan zijn alle in een Offerte vermelde termijnen louter indicatief en niet bindend voor de uitvoering van de Offerte, tenzij anders schriftelijk overeengekomen. Mojeko kan ten aanzien van de Klant-handelaar niet aansprakelijk worden gesteld voor de overschrijding van termijnen of aanpassing van gegevens of elementen en dit is ook geen geldige grond tot verbreking, ontbinding of opschorting van de uitvoering van de overeenkomst door de Klant-handelaar, noch kan dit aanleiding geven tot enige prijsvermindering of schadevergoeding, behoudens in geval van opzet, fraude bedrog of zware fout in hoofde van Mojeko. Mojeko zal de Klant naar best vermogen op de hoogte brengen van de (vermoedelijke) overschrijding van een termijn of aanpassing van gegevens of elementen.
2.3. De Offerte is gebaseerd op de gegevens die de Klant heeft verstrekt. Indien blijkt dat de gegevens niet correct zijn wordt de Klant op de hoogte gebracht. Indien hiervoor bijkomende prestaties door Mojeko moeten geleverd worden zal een bijkomende Offerte aan de Klant overgemaakt worden. Mojeko behoudt zich het recht om in afwachting van een akkoord over de bijkomende prestaties de gehele uitvoering op te schorten.
2.4. Door de plaatsing van de bestelling of bevestiging van de Offerte erkent de Klant volledig geïnformeerd te zijn en te begrijpen wat in de Offerte staat. Elke bestelling door de Klant verbindt de Klant. De overeenkomst komt pas tot stand na aanvaarding van de bestelling. In geval de Klant-handelaar een bestelling annuleert dan is de Klant-handelaar een schadevergoeding verschuldigd aan Mojeko van 50 % op de prijs van de bestelde goederen en/of diensten , tenzij hogere schade bewezen wordt door Mojeko. Bij ‘no cure no pay’ is dit 0% voordat de loonbrieven worden opgevraagd. Na de opvraging van de documenten kan de bestelling niet meer geannuleerd worden en wordt er een fee aangerekend van 50% met een minimum van €15.000.
3. Leveringen van goederen en diensten
3.1. De Klant aanvaardt gedeeltelijke leveringen van goederen en diensten. Hiervoor kunnen deel-facturen uitgegeven worden.
3.2. De ondertekening door de Klant van de (af-)leveringsbon houdt de (op)levering en aanvaarding in van het geleverde goed en/of de geleverde dienst. Het risico met betrekking tot goederen gaat over op de Klant op het ogenblik van de levering ervan. Niettegenstaande eigendomsvoorbehoud, gaat het risico met betrekking tot diensten over op de Klant bij oplevering of aanvaarding van de dienst. De Klant draagt de kosten van levering en afhaling van goederen. De eigendomsoverdracht van de goederen gebeurt ten aanzien van de Klant-handelaar pas bij de algehele betaling van de prijs en eventuele interesten en schadevergoedingen ingevolge een laattijdige betaling.
3.3. Wat de levering van diensten betreft kan het door Mojeko en de Klant overeengekomen voorwerp van de dienstverlening tijdens de uitvoering in onderling overleg vormvrij aangepast of uitgebreid worden. Indien bij de uitvoering van de diensten blijkt dat de Offerte technisch gezien niet kan uitgevoerd worden, is Mojeko niet gehouden tot uitvoering en kan deze door haar geannuleerd worden zonder enige schadevergoeding.
3.4. Mojeko heeft het recht om voor de uitvoering van bepaalde diensten beroep te doen op derden, zonder dat hiertoe toestemming van of melding aan de Klant vereist is.
4. Aansprakelijkheidsbeperking - Vrijwaring
4.1. Mojeko is uitsluitend aansprakelijk voor rechtstreekse schade. In geen geval zal Mojeko aansprakelijk zijn voor toevallige of onrechtstreekse schade die zou worden veroorzaakt door het gebruik van de door haar geleverde producten en/of diensten of van de daarmee verband houdende informatie en/of documentatie, noch voor enige andere schade die niet rechtstreeks en onmiddellijk werd veroorzaakt door een fout van Mojeko, zoals, doch niet beperkt tot, communicatiekosten, inkomstenverlies, schade-eisen van derden, verlies van gegevens, schade en/of defecten te wijten aan materialen of informatie verstrekt door de Klant of door een derde. Voor directe schade, en slechts indien herstel in natura niet mogelijk is, zal de aansprakelijkheid van Mojeko tegenover de klant en tegenover derden nooit hoger zijn dan het bedrag dat de klant heeft betaald voor het specifieke product dat de schade heeft veroorzaakt. Waar de dienst geleverd door Mojeko bestaat uit het leveren van advies, zal Mojeko niet aansprakelijk zijn voor schade ten gevolge van acties en beslissingen genomen door de Klant volgend op dit advies.
4.2. De Klant verklaart door Mojeko volledig op de hoogte te zijn gebracht inzake karakteristieken, bediening, gebruiksmogelijkheden en -beperkingen van de producten en/of diensten, en ziet af van elke claim tegen Mojeko ter zake. Tenzij anders overeengekomen, is Mojeko niet verantwoordelijk voor de keuze en de geschiktheid van de producten en/of diensten om de beoogde resultaten te bekomen.
4.3. Elke klacht vanwege de klant omtrent de dienstverlening van Mojeko dient per aangetekend schrijven aan Mojeko kenbaar gemaakt te worden binnen de 14 (veertien) dagen na de tussenkomst van Mojeko waarop de klacht betrekking heeft. Mojeko zal in geen geval en onder geen enkel beding aansprakelijk zijn voor schade die niet direct en onmiddellijk het gevolg is van of werd veroorzaakt door haar tussenkomst. Mojeko zal in geen geval en onder geen enkel beding aansprakelijk zijn voor schade die het gevolg is van of werd veroorzaakt door het opvolgen van uitdrukkelijke instructies van de klant.
4.4. Mojeko zal in eerste instantie enkel gehouden zijn tot het herstel in natura van de schade genoemd in art. 4.1. Slechts indien herstel in natura onmogelijk is, zal Mojeko gehouden zijn tot een schadevergoeding die tegenover de klant en tegenover derden nooit hoger zal zijn dan aangegeven in de polis voor burgerlijke aansprakelijkheid met polisnummer 55.610.721 aangegaan door Mojeko.
4.5. De Klant vrijwaart Mojeko voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan anderen dan aan Mojeko toerekenbaar is. Indien Mojeko uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is de Klant gehouden Mojeko zowel buiten als in rechte bij te staan en onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden. Mocht de Klant in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen dan is Mojeko, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daar toe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van Mojeko en derden die daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de Klant.
5. Plichten van de Klant
5.1. De Klant stelt tijdig alle informatie, onderdelen en documenten noodzakelijk voor de uitvoering van de opdracht ter beschikking van Mojeko en zal op de vereiste wijze meewerken aan de uitvoering van de opdracht, in overeenstemming met toepasselijke regels en wetgeving.
5.2. De Klant-handelaar verbindt zich ertoe de aangestelden van Mojeko die belast zijn met de uitvoering van de prestaties tijdens de gewone werkuren en volgens de toegangsregels van het bedrijf van de Klant toegang te verschaffen tot alle kantoren, (online) ruimtes, installaties (hardware, software, databases, netwerken, enz.) en middelen die noodzakelijk zijn om Mojeko toe te laten de prestaties op voorgeschreven wijze uit te voeren. Indien de Klant deze verplichtingen niet nakomt zal de termijn verlengd worden.
6. Prijzen, facturen en betalingen
6.1. Alle prijzen en andere bedragen zijn in euro uitgedrukt en exclusief BTW en andere belastingen en heffingen. Indien deze belastingen en heffingen na de sluiting van de overeenkomst verhogen, kan dit doorgerekend/naberekend worden aan de Klant. Meer- en bijwerken zullen worden aangerekend aan de overeengekomen tarieven. Behoudens andersluidende bepalingen in de Offerte, worden de goederen aangerekend aan vaste prijzen en de diensten uitgevoerd aan uurtarieven.
6.2. Al de facturen zijn betaalbaar op het adres van de maatschappelijke zetel, op de vervaldag en het rekeningnummer zoals vermeld op de facturen. Aangestelden zijn niet bevoegd om betalingen te ontvangen. Er kunnen voor de aanvang en tijdens de uitvoering van de opdracht één of meerdere voorschotten gevraagd worden in de vorm van een vast tarief of op basis van een uurtarief. Deze voorschotten worden in mindering gebracht bij de eindafrekening.
6.3. Bij niet-betaling van een factuur op de vervaldag is de Klant-consument van rechtswege en zonder verdere ingebrekestelling een interest van 1,79 % verschuldigd op het totaalbedrag van de factuur. Alle buitengerechtelijke invorderingskosten van facturen zijn voor rekening van de Klant-consument. Bij niet betaling door de Klant-consument van een factuur op haar vervaldag (i) heeft Mojeko het recht om haar verbintenissen op te schorten en om deze en alle andere overeenkomsten met de Klant te beëindigen en (ii) wordt het verschuldigde saldo van alle andere, zelfs nog niet vervallen facturen, onmiddellijk opeisbaar.
6.4. Bij niet-betaling op de vervaldag is de Klant-handelaar van rechtswege en zonder verdere ingebrekestelling een interest van 12,00 % verschuldigd op het totaalbedrag van de factuur. Bovendien is de Klant-handelaar bij gehele of gedeeltelijke niet-betaling van een factuur binnen de maand na de vervaldag van rechtswege en zonder verdere ingebrekestelling een schadevergoeding verschuldigd van 10% op het totaalbedrag van de factuur met een minimum van 150 euro per factuur. Alle gerechtelijke en buitengerechtelijke invorderingskosten van facturen zijn voor rekening van de Klant-handelaar, met een minimum verschuldigde schadevergoeding van 15% van het totaalbedrag van elke factuur. Bij niet betaling van een factuur door de Klant-handelaar op haar vervaldag (i) heeft Mojeko het recht om haar verbintenissen op te schorten en om deze en alle andere overeenkomsten met de Klant te beëindigen en (ii) wordt het verschuldigde saldo van alle andere, zelfs nog niet vervallen facturen, onmiddellijk opeisbaar.
6.5. De Klant is niet gerechtigd tot schuldvergelijking ten aanzien van Mojeko.
6.6. Klachten betreffende facturen dienen binnen 14 kalenderdagen na factuurdatum per gemotiveerd aangetekend schrijven meegedeeld te worden aan Mojeko. Bij gebrek aan tijdige klacht wordt de factuur geacht als definitief aanvaard. De Klant-handelaar kan een betaling slechts opschorten indien hij aantoont dat Mojeko een contractuele verplichting niet nagekomen is en hij Mojeko daarvan voorafgaandelijk bij aangetekende brief op de hoogte heeft gebracht. In elk geval kan het bedrag van de opgeschorte betaling enkel betrekking hebben op dat deel van het goed of de dienst dat betrekking heeft op de beweerde niet-nakoming van de contractuele verplichting. Een opschorting van betaling door de Klant is enkel mogelijk indien (het deel) van het goed of dienst afzonderlijk identificeerbaar is op een factuur.
7. Overmacht
7.1. Mojeko is niet gehouden tot de nakoming van contractuele verplichtingen waarvan de uitvoering onmogelijk geworden is. In elk geval kan Mojeko niet aansprakelijk gesteld worden voor het niet-nakomen van haar contractuele verplichtingen of daaruit voortvloeiende schade van de Klant als gevolg van oorlogen en hun gevolgen, stakingen, pandemieën of gelijkaardige, gehele of gedeeltelijke stagnatie van het vervoer, elektriciteits- en telecommunicatiestoornissen, bedrijfsstoornissen, wanprestaties en/of overmacht van haar leveranciers, vergunningsvereisten en andere juridische en administratiefrechtelijke vereisten, die allen als overmacht gelden.
7.2. Indien de overmachtssituatie langer duurt of dreigt te duren dan 3 maanden, dan heeft Mojeko van rechtswege het recht om de overeenkomst onmiddellijk bij aangetekende brief te ontbinden, zonder een voorafgaand beroep op een rechter en zonder enige schadeloosstelling. In zo’n geval zal Mojeko recht hebben op de betaling door de Klant van alle reeds geleverde goederen of diensten en van de kosten die reeds gemaakt werden met het oog op de toekomstige uitvoering van de overeenkomst.
7.3. De niet-nakoming door Mojeko van haar contractuele verplichtingen als gevolg van zulke overmacht situaties is geen grond tot verbreking, ontbinding of opschorting van de uitvoering van de overeenkomst door de Klant, noch geeft dit het recht aan de Klant op prijsvermindering of schadevergoeding.
8. Vertrouwelijke informatie – Bekendmaking overeenkomst
8.1. De partijen zullen alle informatie, mondeling of schriftelijk verkregen, in gelijk welke vorm ook, waarvan redelijkerwijze aangenomen kan worden dat zij vertrouwelijk is, strikt vertrouwelijk behandelen en deze niet bekendmaken aan derden zonder de voorafgaande, uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van de andere partij tenzij in geval dit verplicht is door de wet of gerechtelijke instanties In dit laatste geval zal de bekendmakende partij de andere partij onmiddellijk inlichten.
8.2. Mojeko zal het recht hebben om het bestaan van de overeenkomst met de Klant bekend te maken voor publiciteits- en andere commerciële doeleinden.
9. Intellectuele en andere Eigendomsrechten – Persoonsgegevens
9.1. Elk intellectueel of ander eigendomsrecht (ongeacht of dit geregistreerd is of niet) op werken, goederen of diensten die in eigendom zijn van, gebruikt zijn of gecreëerd zijn door Mojeko, haar werknemers, consultants of onderaannemers in het kader van de uitvoering van de overeenkomst (inclusief software, materiaal, technologie, vaardigheden, know-how en informatie over het gebruik ervan), blijft de exclusieve eigendom van Mojeko en/of haar licentiegevers, al naargelang het geval. De levering van goederen en/of diensten door Mojeko aan de Klant houdt geen enkele overdracht in van enig zulk recht. De vergoedingen betaald door de Klant houden geen betaling in voor de overdracht van enig zulk recht. Indien de Klant een gebruikslicentie verwerft van Mojeko of via Mojeko van een derde partij, mag de Klant dit enkel gebruiken overeenkomstig de voorwaarden van deze gebruikslicentie. In geval de Klant zelf materiaal aanreikt, zoals hardware- (delen), software, teksten, beelden, etc. in het kader van de uitvoering van de opdracht garandeert de Klant dat het gebruik hiervan geen inbreuk maakt op enige intellectuele eigendomsrechten.
9.2. Indien de partijen toch uitdrukkelijk en schriftelijk de overdracht van zulk recht overeengekomen zijn, dan blijft Mojeko titularis van dat recht tot op het ogenblik van de betaling door de Klant van de volledige prijs en alle bijkomende kosten (interesten en schadevergoeding wegens laattijdige betaling van facturen inbegrepen).
9.3. De Klant erkent expliciet de volledige eigendom van Mojeko van de merknaam Mojeko, de handelsnaam Mojeko, de domeinnamen mojeko.be en alle verwante ondernemingen, en de auteurs- en andere intellectuele rechten op de naam Mojeko, de logo’s en andere grafische branding van Mojeko en de inhoud van de websites www.mojeko.be en verwante websites.
9.3. De partijen zullen persoonsgebonden gegevens enkel voor wettelijk toegestane doeleinden verwerken, gebruiken of stockeren met inachtneming van de toepasselijke wetgeving.
10. Waarborgen
10.1. Alle contractuele verplichtingen van Mojeko zijn inspanningsverbintenissen. Mojeko geeft geen enkele uitdrukkelijke of impliciete waarborg in verband met de goederen of diensten, hierbij inbegrepen enige waarborg voor de geschiktheid voor een bepaald doel, resultaat of verhandelbaarheid ervan en enig product wordt aan de Klant geleverd “as is”.
10.2. In geval van een vermeende slechte werking van de goederen of diensten zal de Klant actief meewerken aan alle onderzoeken die als doel hebben de oorzaak ervan te achterhalen en alle maatregelen treffen om bewijzen veilig te stellen die relevant kunnen zijn.
10.3. Alle goederen of diensten die aan de Klant geleverd worden door een onderaannemer van Mojeko of die aan Mojeko door een derde geleverd worden en die Mojeko op haar beurt aan de Klant levert, zijn enkel onderworpen aan de waarborg- en aansprakelijkheidsvoorwaarden die gelden tussen deze onderaannemer of derde en Mojeko.
10.4. De Klant-consument dient de goederen en de diensten bij (op)levering of aanvaarding onmiddellijk na te kijken op gebreken. De Klant-consument dient in geval van eventuele zichtbare gebreken binnen een termijn van 7 kalenderdagen na (op)levering of aanvaarding of in geval van verborgen gebreken bij goederen, binnen 7 dagen na vaststelling van verborgen gebreken en in elk geval binnen 2 maanden na levering van deze goederen, via gemotiveerd aangetekend schrijven deze gebreken kenbaar te maken aan Mojeko. Mojeko is enkel aansprakelijk voor een gebrek in het geleverde goed of de geleverde dienst dat bestaat op het ogenblik van de levering en dat zich manifesteert binnen een termijn van 2 maanden te rekenen vanaf de levering. In geval van een gebrek heeft de Klant-consument geen recht op een schadevergoeding. De Klant-consument heeft enkel recht op het kosteloze herstel van het goed of de dienst of de kosteloze vervanging van het goed of de dienst.
10.5. De Klant-handelaar dient de goederen en de diensten bij (op)levering of aanvaarding onmiddellijk na te kijken op gebreken. De Klant-handelaar dient in geval van eventuele zichtbare gebreken binnen een termijn van 7 dagen na (op)levering of aanvaarding of in geval van verborgen gebreken bij goederen, binnen 7 dagen na vaststelling van verborgen gebreken en in elk geval binnen 2 maanden na levering van deze goederen, via gemotiveerd aangetekend schrijven deze gebreken kenbaar te maken aan Mojeko. Mojeko is enkel aansprakelijk voor een gebrek in het geleverde goed of de geleverde dienst dat bestaat op het ogenblik van de levering en dat zich manifesteert binnen een termijn van 2 maanden te rekenen vanaf de levering. In geval van een gebrek heeft de Klant-handelaar geen recht op een schadevergoeding. De Klant-handelaar heeft enkel recht op het kosteloze herstel van het goed of de dienst of de kosteloze vervanging van het goed of de dienst, naar keuze van Mojeko.
11. Niet-afwerving
11.1. Tijdens de duur en gedurende 12 maanden na de beëindiging van de overeenkomst zal de Klant geen werknemers, consultants, vertegenwoordigers of onderaannemers van Mojeko of hun personeel, die betrokken zijn bij de uitvoering van de overeenkomst, ongeacht hun statuut, tewerkstellen, aanwerven of rechtstreeks of onrechtstreeks benaderen met het oog op aanwerving of rechtstreekse of onrechtstreekse samenwerking onder eender welke vorm.
11.2. Indien de Klant dit artikel schendt, zal hij per schending automatisch en van rechtswege gehouden zijn tot een forfaitaire schadevergoeding van € 30.000,00, wat de partijen beschouwen als een inschatting van de redelijke schade die voortvloeit uit een schending van dit artikel.
12. Beëindiging
12.1. Zowel de Klant als Mojeko heeft het recht om de overeenkomst te allen tijde mits een redelijke opzegtermijn van minstens drie maanden en zonder motivering te beëindigen zonder dat hiervoor een opzeggingsvergoeding moet betaald worden. Opzegging van de overeenkomst dient te gebeuren bij aangetekende brief. Dit geldt geld niet voor onze ‘no cure no pay’ diensten. (zie artikel 2.4)
12.2. Enige ontbinding door de Klant zal enkel gevolgen hebben vanaf de datum van de mededeling van ontbinding.
13. Toepasselijk recht
13.1 In geval van geschil zijn enkel de Rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Antwerpen, afdeling Turnhout bevoegd, hetzij de Ondernemersrechtbank, hetzij de Rechtbank van Eerste Aanleg, hetzij het Vredegerecht van Westerlo. Enkel het Belgische recht is van toepassing. Versie 12/06/2024